Mag een zorgverzekeraar mij weigeren?

Nee, want zorgverzekeraars hebben een acceptatieplicht. Tenminste, wat betreft de basisverzekering. Iedere Nederlander heeft recht op goede betaalbare zorg, en daar moeten de zorgverzekeraars aan meewerken.

Ook om medische redenen mogen ze dus niemand weigeren, ook als deze persoon chronisch ziek is en de verzekeraar van te voren weet dat deze klant hem meer zal kosten dan opleveren.

Er zijn echter een uitzondering op de acceptatieplicht. Als iemand door de zorgverzekeraar is geroyeerd wegens wanbetaling of wegens verzekeringsfraude, dan hoeft de verzekeraar deze ex-klant vijf jaar lang niet als klant te accepteren.

Geen acceptatieplicht aanvullende verzekeringen!

Maar let op. Bij aanvullende verzekeringen geldt de acceptatieplicht niet. Hiervoor kan de zorgverzekeraar een klant dus wel verplichten zich medisch te laten keuren en/of weigeren op medische gronden. Het kan dan gaan om bijvoorbeeld een tandartsverzekering of een aanvullende verzekering voor fysiotherapie.