Zorgverzekering via werkgever vaak niet interessant

Twee van de drie Nederlanders heeft een collectieve zorgverzekering, in de meeste gevallen via de werkgever. Er komt echter steeds meer kritiek op deze collectieve zorgverzekeringen. Ze zijn vaak helemaal niet interessant en soms zelfs duur.

Marketing

Collectieve verzekeringen zijn vooral een marketing-instrument van de verzekeraars. Door werknemers van grote bedrijven korting te geven hopen ze veel nieuwe klanten binnen te halen. Ze doen dat dan vaak met dure pakketten waarop het makkelijk korting geven is.

Onterecht aannemen dat het de goedkoopste verzekering is

Het grootste probleem is dat de meeste werknemers die voor zo’n collectieve zorgverzekering via de werknemer in aanmerking komen automatisch aannemen dat dit een geweldig voordelige aanbieding is waar geen andere zorgverzekering tegen op kan. Daardoor doen ze niet meer aan het vergelijken van een zorgverzekering.

Zouden ze dit wel doen, dan zou blijken dat het vaak veel goedkoper kan.

Zorgverzekering via de werkgever

Weinig keuze

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is bovendien van mening dat de collectieve verzekeringen nauwelijks onderscheidend zijn. Echt op maat zijn dit soort zorgverzekeringen niet, al wordt dat wel gesuggereerd. In 95 procent van de gevallen is er geen verschil met een individuele zorgverzekering.

De collectieve zorgverzekering bij de werkgever is meestal ook met korting nog duurder dan een algemene individuele zorgverzekering. Bovendien is er voor de werknemers niets te kiezen. Als deze kiest voor de collectieve verzekering kiest hij of zij meestal voor één bepaalde zorgpolis bij één zorgverzekeraar.

Zelfs minister Bruno Bruins en zijn voorganger Edith Schippers hebben kritiek geuit op de collectieve verzekeringen. Door het gegoochel met pakketten en kortingen maken ze het vergelijken van zorgverzekeringen veel moeilijker.